Startsida   Webbkarta Diskografi Labels Tio i Topp Länkar   Bildgalleri Svensk Pophistoria
 
The Shanes Logo historik 1963-68!
  The Shanes räknas in bland de fyra största popbanden i Sverige under 1960-talet. De var The Hep Stars, Ola & The Janglers och Tages. The Shanes var först att starta upp sedan Tor-Erik Rautio, Tommy Wåhlberg, Staffan Berggren och Svante Elfgren beslutat bilda ett band. Som sig bör skulle man ha ett häftigt namn på detta och slumpen hjälpte dem på traven. Filmen "Shane, mannen från vidderna" med John Wayne var aktuell på bio och när Staffan Berggren lämnade biografen var saken klar. Det fick bli The Shanes. Bandet blev populärt och att lyckas för ett popband från Kiruna var ett konststycke i sig. Våren 1963 var det äntligen dags för skivdebut med instrumentalsingeln Gunfight Saloon och The Ripper på B-sidan. Den gick in på både Tio i Topp och Kvällstoppen men åkte ut redan efter en vecka. På hösten 1963 släpptes singeln Oh, Wow!/Pistoleros också den en instrumentallåt vilken passerade nästan obemärkt.

Hösten 1964 knöts Lennart Grahn till Shanes och lämnade därmed Marshalls från Luleå. En övergång som i högsta grad gladde Lennart som såg upp till Shanes. Deras skivbolag Odeon lät inte vänta på sig utan spelade in singeln Let Me Show You Who I Am. Låten blev Shanes första listetta när den kom in på Tio i Topp och i december gick den upp på Kvällstoppen där den fick en 10:e plats som bäst. 1964 var också året då Shanes släppte sin första LP som fick titeln Let Us Show You på sitt nya skivbolag Columbia, men det var i början av 1965 som det verkliga genombrott för The Shanes var ett faktum. 1965 gav skivbolaget ut bandets första EP med två låtar av Shanes, två av stockholmsbandet Moonlighters (Lasse Holm) vilka också låg på samma skivbolag. Orsaken till denna utgåva kan man spekulera i. En fejkad liveinspelning med pålagda publikskrik.

Shanes släppte sex singlar 1966 av vilka Blue Feeling och Hi-Lili, Hi-Lo placerade sig på Tio i Topp och Kvällstoppen. Samma år fanns deras första egna EP-skiva på skivdiskarna med titel spåret Let Me Tell Yah´ som även den gick upp på Tio i Topp och Kvällstoppen i februari 1967. Veckan innan hade låten Chris-Craft No 9 intagit en 15:e plats som nykomling på Kvällstoppen. Shanes hade i januari varit till Beatles EMI-studio på Abbey Road i London och spelat in låten. Det var snabba puckar i skivbranschen även på den här tiden. Andra listframgångar på Tio i Topp och Kvällstoppen under 1967 var Drip-drop och Save The Last Dance For Me. På båd listorna låg Cara Mia på 5:e plats som högst 1968.

Staffan Berggren var den som till en början skrev de flesta låtarna men fick lämna bandet 1966. De övriga medlemmarna ansåg honom som en alltför dominerande frontfigur. Staffan ersattes av Kit Sundqvist som sedan blev gruppens låtskrivare.

 
 
Som så många andra popband på 60-talet med jämngamla tonåringar blev lumpen den största faran. Våren 1967 blev fyra av medlemmarna inkallade till sin rekryttjänstgöring. Den yngste bandmedlemmen, Kit Sundqvist, lyckades rycka in tidigare än nödvändigt. Då kunde The Shanes fortsätta att spela under tjänstgöringen i Boden. Popbandsvågen avtog i slutet på 60-talet vilket bandet blev medvetna om efter muck. Ett försök att förnya sig gjordes med hjälp av blåsaren Rolf Carvenius under turneerna 1968 och 1969, men ingenting hände. The Shanes upplöstes.

 Källa Radionostalgi

 
reklam
THE SHANES musik hittar du hos
iTUNES, SPOTIFY OCH CDON
Spotify

copyright© 2013 THE SHANES Officiell Webbsida
Stefan Jovelou
Bildjournalen

Bildjournalen

Bildjournalen

Parlophone