Efter tiden i Berlin kände kompgitarristen Christer Johansson att han tröttnat på livet som
popmusiker. De större framgångarna hade uteblivit. Likaså drömmen om att kunna försörja sig på musiken.
Det blev inte mycket pengar över när gaget fördelats mellan medlemmarna, manager, omkostnader för resor,
hotellboende och inte minst avbetalningarna på instrument, bilar mm. De övriga medlemmarna insåg till slut
att Christer hade rätt. The Nashmen upplöstes.
Sologitarristen Leif ”Leffe” Jansson börjar som sångare i popbandet Les Vagabonds. De övertog
bandnamnet The Nashmen. Medlemmarna i den nya konstellationen av The Nashmen var Leif ”Leffe” Jansson
sång, Christer Andersson sologitarr, Eino Haapala kompgitarr, Torkel Thyrell bas och Lennart Lind trummor.
Leif ”Leffe” Jansson slutar i The Nashmen och börjar en kort tid därefter spela sologitarr i bandet
Noble Art vilka tar över bandnamnet The Nashmen. Medlemmar i gruppen blir nu Leif ”Leffe” Jansson, Olle
Ullström sång, Björn Eriksson orgel, Vilnis Dreimanis trummor och Rolf Almstedt bas. Samma år, 1967, kom
The Nashmen för andra gången in på Tio i Topp med låten You're So Good To Me. Under våren 1968 lämnar
Leif ”Leffe” Jansson gruppen och ersättare blir Christer Andersson på sologitarr. Övriga bandmedlemmar är
Claes Söderström trummor, Torkel Thyrell bas och Olle Ullström gitarr och sång. Denna konstellation upplöstes
dock efter kort tid.
Olle Ullström, gitarr och sång, Rolf Almstedt, bas, Ola Ohlin orgel och Peter Molin trummor spelar
in den sista singeln som The Nashmen, I Wanna be Loved by You / Go Ahead.
Tillsammans med Gunnar Kullenberg, Torkel Tyrell och Peter Molin bildar Olle Ullström under hösten
1968 den allra sista versionen av The Nashmen. Många medlemmar hade kommit och gått under bandnamnet
The Nashmen men ingen hade funderat över upphovsrätten till bandnamnet vilket ledde till att gruppen fick
heta Zeus och The Nashmens historia blev därmed all.
I boken, THE NASHMEN - Ett popband i Uppsala på 1960-talet skriven av The Nashmens kompgitarrist Christer Johansson,
får vi som växte upp med popmusikens födelse på 60-talet, en högst igenkännande läsning. Boken rekommenderas även till yngre generationer. Den speglar väl hur den svenska pophistorien
började och den är lika aktuell idag som då för dagens unga som drömmer att få spela och sjunga i ett popband.